Wednesday, 27 September 2023

Latihan Memandu KPP02

RPK 

BUKIT 
- ON SUIS TAPI TAK START SEMUA LAMPU KELUAR CUMA ADA LAMPU 
BRAKE TANGAN- JANGAN JADI DOUBLE START- BUNYI BETULKAN CERMIN SEMUA , SEBAB DAH LARI GET READY HON ANGKAT TANGAN- JANGAN LAMA LAMA- SEATBELT PAKAI! 
JANGAN TEKAN CLUTCH AWAL MATI ENJIN GAGAL MANDATORI LAGI 2 INCI NAK SAMPAI TEKAN CLUTCH JANGAN TERLEBIH BANYAK NAK BERHENTI SAMPAI JANGAN TEKAN MINYAK BARU TEKAN BRAKE 
 Pastikan panel meter takde apa yag menyala Cermin sisi sama tiang clutch brake
 JANGAN TEKAN CLUTCH DENGAN BRAKE SERENTAK NANTI MATI ENJIN 
tengok tayar dulu atau dah yakin hon angkat tangan hon angkat tangan clutch angkat dulu sikit - 
JANGAN ANGKAT BRAKE DULU lepas brake sambil lepas brake jaga brake stereng takboleh silang - 93 -tak bend berhenti tekan clutch brake CITO jalan garisan putus putus baru masuk sampai meja makan kat bahu / taknampak garisan straight kat depan tengok make sure takde kereta

  PARKING SISI 2 
Garisan putus putus kena sama dengan tempat letak pintu signal brake jangan lepas- JANGAN LANGGAR LINE MANDATORI

 kawal kaki clutch nampak kat batu kena ngan dengan stereng tegakkan stereng 2x rapat ke kiri takboleh rapat ke kanan 
Bahu kena cecah tebing simen dengan rumput clutch brake mesti kena kat bahu- double check kena tengok putih lintang lubang
 signal belah kiri- pusing kiri habis- reverse takmau hon angkat tangan cari bintang terabur situ je kat lantai - stop- clutch brake pusing kanan habis - tengok cermin kiri- sampai nampak garisan belakang dia stop bukak tingkap tengok tayar, undur lagi janji masuk sama dengan tiang sebelah depan sikit daripada bahu 
MAKE SURE JANGAN LANGGAR GARISAN BELAKANG
 dah masuk signal hon angkat tangan lepas brake angkat clutch sikit- tayar keluarkan asal keluar daripada garisan putus putus pusing habis kanan make sure
 JANGAN LANGGAR GARISAN MANDATORI tegakkan - bagi signal kiri-
 ADA SIGN BERHENTI KENA BUAT CITO
 bahu melepasi berhenti dan pancung laju-laju bawak stereng ke botol hijau- 
dah dapat baru tekan clutch brake
 - baru pusing 2 kali 
TEST JPJ - Tunggu selesai lalu sebelah baru boleh masuk hon angkat tangan

   TIGA PENJURU 
bahu sampai ke divider - pusing kanan habis bawak stereng sampai dekat longkang bentuk U - 
 JANGAN SAMPAI MATI ENJIN 
Masuk tegak tayar- 2x sebelum longkang u hilang, 
ngam sampai bahu lubang rumput UNDUR PUN BAHU SAMA LUBANG 
reverse- pusing kanan habis - undur
 JANGAN LANGGAR GARISAN SEBELAH KANAN 
lepas brake angkat clutch sikit jangan banyak jangan laju - tahan je asal jangan berhenti tengok depan dah tegak pusing 2x ( atau lebih 1 divider tu pusing)
 jangan berhenti terus tengok belah kanan lubang - clutch brake terus masuk gear signal cermin sisi melepasi divider baru pusing stereng laju laju
-bahu sampai kat reflector lampu tiang merah kuning dapat situ baru pusing stereng 1 setengah 
,kalau rasa nak langgar pusing setengah lagi JANGAN TEKAN MINYAK
 berhenti dekat tiang ada botol - tekan clutch brake 

 SELEKOH S 
TAKBOLEH REVERSE
 signal kanan- hon angkat tangan TEST JPJ-Pastikan dua dua S dan Z takde orang masuk S kona kiri-tengok divider kiri make sure nampak divider kiri masuk kanan- make sure nampak divider kanan 
JANGAN RAPAT KENA DIVIDER 
berhenti sebelum tiang 
JANGAN TERLAJAK SEBAB GAGAL MANDATORI CITO 
Jalan - dapat bahu kat berhenti, pusing 1 setengah dah stable lepas clutch 
 TEST JPJ- ADA ORANG KAT ROUNDABOUT KENA BAGI ORANG JALAN DAHULU JANGAN KELAM KABUT 

 SELEKOH Z TAKBOLEH REVERSE 
Signal kiri clutch -brake bahu berhenti kat putus-putus pertama signal-hon angkat tangan pusing stereng habis masuk sampai tegak tulisan sampai ppenguji- clutch brake bahu kat v warna hitam sebelum bucu putih PASTIKAN KIRI TAK LANGGAR 
pusing kanan habis
 jalan botol merah- clutch brake Pusing kanan 2 kali untuk tegakkan tayar 
clutch brake pusing habis belah kiri- bahu tiang no 2 tegakkan tayar balik 2x- 
mesti kena tegak sebab ada column aplikasi stereng 
signal kiri jalan depan sikit je
-  pancung 
TENGOK JANGAN LANGGAR LINE 
make sure batangbiru kat -  badan kat pondok stop - sebelum tiang berhenti signal kanan CITO 
hantar kereta kat bukit 

 TEST JPJ- KENA DUDUK SEBELUM TIANG UNTUK LALUAN 
- JANGAN DEPAN SANGAT- BAHU BARU PUSING 1- 
 JANGAN LANGGAR DINDING WAJIB BAHU DEKAT BEREHENTI BARU PUSING STERENG- TEKAN MINYAK SIKIT NAIK BUKIT
 JANGAN LANGGAR LOPAK 
Lepaskan minyak park dekat yang takde kereta . 
kalau dua dua ada park je mana mana yang ada kat depan 
clutch brake- free gear - tarik handbrake- takperlu mati enjin- keluar macam biasa

   PARKING SISI 3

 dari stop- 
pusing putar 2x tegak CARA- jalan straight bengkok sana signal kiri jangan rapat ke kiri - JANGAN LANGGAR DIVIDER 
tegak clutch brake jangan depan sangat cukup badan ngam kat pondok penguji 
CITO jalan MAKE SURE KIRI KANAN TAKDE KERETA bahu kat tiang berhenti pusing laju laju supaya kiri taklanggar divider 
 anak panah straight mesti bawah seat clutch brake konsep sama- 
garisan putus putus sama dengan lubang pintu = parking 2 clutch brake 
signal kiri- pusing stereng habis kiri 
KALAU TERLAJAK DARIPADA GARISAN PUTUS PUTUS AKAN LANGGAR GARISAN STRAIGHT MANDATORI KALAU KURANG DARIPADA PUTUS PUTUS AKAN LANGGAR DIVIDER BELAKANG-AKAN KENA TAYAR BELAKANG 
ngam tiang berhenti kat bukit sana clutch brake tegakkan- 2x- 
bagi straight tiang baring kat rumput divider hitam kena bahu- 
reverse dapatkan bahu clutch brake double confirm simen bertampal- kuning- bahu reverse - signal kiri- 
KAKI TEKAN BRAKE KALAU TAK, TAKSAMA DENGAN DENGAN GARISAN KUNING undur cari meteor hujung ada calit calit hitam sebelum garisan putus putus ada calit- pijak- belakang ada bintang dah pijak pusing stereng habis sebelah kanan
 tengok cermin sisi kanan- sampai garisan belakang nampak- stop- 
kereta senget tengok meteor hujung ada calit hitam- dapat bahu- ngam -
 semua tak langgar masuk gear
 bagi signal- hon angkat tangan
keluarkan tayar daripada garisan putus putus- tengok cermin sisi-
clutch brake pusing 3x mesti berhenti sebelum tiang berhenti 
signal CITO  bahu sampai tiang berhenti pancung laju laju TAKDE ORANG DALAM ROUNDABOUT BAGI SIGNAL KIRI - JANGAN RAPAT KIRI clutch brake - CITO 3 PENJURU botol hijau -ngam - tengok pondok penguji- clutch brake- berada di pondok penguji TEST JPJ- ORANG LALU BARU HON ANGKAT TANGAN bahu dekat divider- clutch brake- JANGAN LEBIH SEBAB NANTI LANGGAR DIVDIER- pusing stereng habis- BRAKE 3 KALI JE pusing 2x masuk longkang u signal reverse stereng habis angkat clutch sikit je takkena LINE MANDATORI tengok depan - tegak dengan kerusi terbalik- tegak dengan stereng tegak 2x clutch-brake-masuk gear- signal- lepasi divider cermin - pancung bahu kena kat reflector sticker - tegak 2x signal kanan- bahu kat tiang lampu pusing 1 dulu taksemestinya satu setengah berhenti sebelum tiang Hon angkat tangan Selekoh S TEST JPJ- HABIS TEMPOH-GAGAL MANDATORI clutch brake - signal CITO ROUNDABOUT KE Z signal kanan - kiri- kanan SELEKOH Z MASA DITETAPKAN SETIAP ELEMEN- DAH CUKUP TAKPAYAH BUKAK AC - ELAK SENANG MATI ENJIN PEDAL CLUTCH PANJANG / PENDEK FIRST TRIAL CLUTCH MESTI TEKAN HABIS TANGAN JANGAN SILANG

No comments:

Post a Comment

Clinic Assistant ( Medication)