Sunday, 1 October 2023

Tips Lesen Memandu

Lesen
Keluar petak parking
Side parking
Tujar gear ikut kelajuan
Cara guna stering
Reverse parking
Z turning
S
3 penjuru

TIP LULUS UJIAN MEMANDU DI LITAR
Sebelum memulakan ujian, check dulu keadaan kereta. Tali keledar keselamatan, tombol gear,cermin sisi, cermin pandang belakang, pedal minyak, pedal brek, pedal klac semuanya dalam keadaan baik. Agar masa ujian takda masalah berlaku.

https://www.sayidahnapisah.com/2017/03/cara-lulus-test-jpj-kereta-bahagian-litar.html?m=1#

Dulu tak ada laluan S dan Z ni. Tapi start tahun 2015, muncul lah dua laluan ni.. menambahkan lagi tahap kesukaran bahagian litar haha.

Bukit
Bila kereta dah steady atas bukit, masa ni clutch/cekam kaki jangan lepas. Pijak je. Jangan lepas.

Pastikan kereta anda betul-betul berada di atas garisan melebihi 50% tayar hadapan. Kemudian angkat tangan.

Side parking
Parking 2
1. Bahu, tebing
2. Gerak sampai jumpa garis lintang putih/ simen tgh berhenti
Bahu, garisan putih lintang (parking2 )
3. Tukar gear R- Cito Signal- Pusing kiri habis - tengok dan pijak Bintang terabur/  tengok sampai batu 6 1/2
4. Clutch brake (berhenti kejap)
5. Pusing kanan habis
6. Nampak garisan belakang sekali- stop- bukak tingkap
7.  tengok tayar depan, tak masuk undur lagi = tiang sebelah depan sikit dari bahu
8.  signal- hon angkat tangan
9. * pusing kanan habis sampai tayar keluar dari garisan
10. *pusing kiri habis sebelum sampai garisan stop
11. Cito - signal-  sampai botol hijau straight, bahu sama divider, clutch brake,  pusing habis kanan

Jarak jangan rapat ke kanan sebab nanti langgar line

Dont
https://youtu.be/zfhyZfG6fS8?si=9s0Vh88Mr9DJSX5V
Side parking
1.  Kereta ke kanan sangat sebelum reverse- bumper langgar garisan divider luar
2. Bumper belakang tidak sampai garisan kotak- bumper depan langgar garisan depan
3. Tayar berhenti jauh drpd garisan - bila undur kereta akan berada atas garisan
4. Tayar blkg terlalu dalam kotak- bumper depan langgar garisan depan

3 penjuru
1. Lubang / tiang sama bahu, reverse pusing stereng habis kanan
2. Tegak, pusing dua kali laju laju sebelum masuk divider , clutch brake dekat sama dengan lubang tadi
3. Cito- Signal, gear 1 , cermin sisi melepasi divider baru pusing kiri, 
4. bahu sampai tiang merah kuning,  gerak ke kanan

! Jangan gerak lebih drpd 3
! Jangan langgar garisan mandatori

S
1. Berhebti kat tiang ada botol , clutch brake,
2. Cito- signal hon angkat tangan
Nampak divider, pusing lawan, 
30% hilang, pusing

Roundabout signal kiri signal kanan-kiri- kanan

Z
1. Bahu berhenti kat garisan putus yg first,
2. Cito-  signal hon angkat tangan
3.

Keywords
Botol merah
Clutch brake, handbrake, takpayah tutup enjin
Boleh lebih sikit, jgn lebih byk
Balik pusing 2x
Signal cito
Bintang, meteor

1. Bukit
2. Side parking
3. 3 penjuru
4. S
5. Z

Cakap
Selesai RSM saya
Tengok laaa seatbelt pakai ke tak. ! ( pastikan jgn menyala!) 
Cermin betulkan!!!  Handbrake nak gerak tu turun ler!!
Tegur utk pakai seatbelt
Panel instrumen ,lampu, signal
Jangan lama lama!! 
Bawak macam vvip!! 
Jangan rapat sangat!! 
Jangan tukar lane secara mengejut!! 
MINTAK MAAF
Jangan laju/ slow sangat !
Jangan potong kenderaan!
Rapat ke kanan!!  ( untuk elak langgar line sebelah kiri, dan kereta nak potong)
Tengok semua!  Bahaya atau tak! 
Kelajuan takboleh atas 60!!
Slow sangat 20 atas jalan takboleh!!!! 
GEAR 2- NAIK 20
Gear1 ke 2- minyak lepas - tekan cutch- gear 2- lepas clutch laju laju terus minyak
Gear 4- takleh jatuh sampai 20!!
TIME rendahkan gear jangan tekan brake!!! Walaupun sikit kelajuan akan jatuh 0
Sebelum. Nak signal tu CITO dulu!! 
Olah gerak tu gear! 
Masa traffic light - handbrake!!
Signal mati je bagi!!! 

Belajar memandu
https://therohani.com/cara-memandu-kereta-manual/

Periksa kenderaan anda. Di antara perkara yang perlu anda periksa ialah badan kereta, vermin hadapan, nombor pendaftaran, cermin sisi, cermin pandang belakang, cermin lampu kenderaan, lampu signal, tayar dan yang lain-lain.
Periksa bahagian dalam but hadapan kereta. Pastikan minyak brek, minyak enjin, tangki air radiator, tali sawat, bateri dan sebagainya berada dalam keadaan yang sepatutnya.

Pakai tali pinggang keledar
Betulkan tempat duduk
Betulkan cermin pandang belakang
Periksa lampu hadapan, lampu belakang,  lampu signal, lampu isyarat kecemasan, lampu-lampu pada meter kenderaan, dan hon.
[9/21, 2:21 PM] aca: https://ilabur.com/cara-memandu-kereta-manual/
tiga pergerakan
3,2,3
2
http://syafaonline.blogspot.com/2013/01/cara-cara-memandu-untuk-lulus-ujian-jpj_19.html?m=1
Signal

@AeroK.0:Sebab “u turn” tu dekat area roundabout..and kalau nak masuk roundabout kena bagi signal kanan. Then untuk keluar roundabout bagi signal kiri:)
[
@Juls:trauma dgn ayat “berhenti tepi” tu sbb pernah kena sbb lupa bagi signal time baru nk keluar HAHAHAJSJSJAJ
[ @Annes Nadia:Kawan i pun mcm u tp dia lupa turun handbrake hahahaha. Pastu jpj tetap suruh patah balik 😌
@Putri Ilia:jpj : dik, awak pandai uturn kan ??? berhenti tepi pastu uturn....
jpj tu bagi aku bawak kete 3 min je sbb dia lapar 😭 nk lunch....nasib baik lulus😂
@mai:hahaaha cikgu aku tak ajar pun jalan b dengan c. asik jalan A je, last last masa jpj langsung tak guna semua jalan tu 😅 jpj yang tunjuk jalan .
: @Mimosa:Tringt dulu sya pnya truk stress nk jpj,smnggu nk jpj mcm org ptus cinta. mkn x lalu, tido x lena. buat kja asyik igt mnggu ni nk jpj, hri2 murung 😅

Tips jpj
Borang penilaian JPJ ada dua:
Biru untuk ujian bahagian litar
  pink untuk ujian jalan raya.

Setiap bahagian ada markah berbeza: litar ada 75 markah,
jalan raya 80 markah.
Tapi dua-dua nak percentage lulus 80%.
Jadi minima markah lulus test JPJ untuk ujian litar 60/75 dan jalan raya 64/80.
(10 salah,  16 salah) 

Tisu tu memang aku dah standby dalam poket siap-siap. Tapi kalau tak bawa tisu sendiri pun takpe. Ada je tisu disediakan di tempat ujian JPJ tu. Masa kami duduk bawah khemah sebelum ujian tu pun, ada staff yang edarkan siap-siap tisu kepada semua calon. Nak mintak tisu lebih pun boleh kot-kot nak lap peluh nervous ke, nak lap air mata lepas habis ujian ke haha

RPK RSM PRAKTIS

Inertia
Clutch, break lepas gear 1 - blkg dulu
Clutch, break lepas gear reverse- depan dulu

Kalau gagal di mana-mana, kena keluar dari kereta dan cikgu yang akan drive hantar kereta tu ke bukit.

CANNOT la sebab limit cubaan bukit 2 kali je kan.

ramai yang gagal di bukit sebab kereta terundur dan tayar terkeluar lebih 50% dari line kuning. 2 kali tak jadi, terus pegawai JPJ suruh undur ke bawah bukit.

Dan pedih lagi memeritkan. Ujian QTI aku gagal. So, kena mengulang. Dekat tempat lain aku tak sure berapa bayaran ulangan. Tapi tempat aku ni, nak ulang ujian QTI kena bayar RM50. Makanya, melayanglah duit aku. Syukur gagal sekali je. Lepas ambik ulangan, dah lulus.
Sekali tarik, 1 mata. Cuba tarik kuat sikit, 2 mata. Tarik sekali lagi, 3 mata.

Kebanyakkan kereta, kena pakai 3 mata untuk betul-betul bagi tahan kereta jangan gerak undur ke belakang.
Kau boleh test masa latihan. Tapi untuk keselamatan especially masa JPJ, elok guna 3 mata. Konfem kereta akan stop.

Uturn
Kekalkan lampu isyarat sampai keluar uturn
Tekan minyak cukup baru angkat pedal clutch- tak mati enjin
Kurangkan minyak untuk mengawal stereng dengan baik
Keluar lorong u Turn tekan minyak terus jangan macam kura kura
U turn gear 1/2 ( 10-10 rpm)
Clutch baru minyak untuk gerak perlahan - jangan mati enjrio
Senario - u turn takde kereta jalan terus, uturn ada kereta berhenti,  uturn banyak kereta berbaris tunggu giliran

Fungsi tiga pedal
Minyak beri kuasa kepada enjin dan melajukan kenderaan
Brek perlahankan kenderaan
Clutch untuk masuk gear keluar gear,  membenarkan kereta bergerak

Cermin sisi
Tekan hujung bwh dan hujung tepi

Kawalan stereng asas di litar memandu
Ke kiri- Tangan kiri tolak ke bawah, tangan kanan tolak ke atas

Ke kanan- tangan kanan tolak ke bawah , tangan kiri tolak ke atas

Atau
9,3 di tulang stereng

Jalan lurus
Kiri kanan straight
- mesti garisan putus tu tu dihujung dashboard
-uKalau garisan dah kedalam dashboard maksudnya terlampau rapat dengan garisan mandatori

Keluar simpang kiri
- rapatkan ke kanan supaya ada ruang taklanggar bucu ( mcm 20%
- Benteng depan muncul di bawah cermin sisi tu, disitu waktu kita putar stereng - putar habis ke kiri

Keluar simpang ke kanan
- bahu sampai bucu- putar satu pusingan sambil bergerak - dah lurus balas balik satu pusingan
-
Selekoh kanan
-pijak brek sebelum selekoh
-Garisan di bawah cermin, pusing kanan

Panel meter
Rpm/takometer

Gear- tolak ke kiri/ kanan akan balik ke tengah
Ikut urutan menaik
Turun gear boleh lompat gear
5ke reverse kena free gear dulu baru ke reverse

Mati enjin
Gear 1 mati
Biar gear 1- Cepat cepat tekan clutch -hidupkan enjin- teruskan perjalanan
Gear 2 mati- tekan clutch - hidup enjin - masuk ke gear 1 balik

Ingat takboleh 60 km/h!!!! - test jalanraya
Kaki mcm mendayung kiri kanan kiri kanan
Masuk gear 2
Lepas minyak- tekan clutch tukar gear- lepas clutch- tekan balik minyak

Masuk gear 3
Lepas minyak- tekan clutch tukar gear- lepas clutch - tekan balik minyak

Kenapa tukar gear
1. Bunyi
2. Tengok rpm

Setiap gear takde kelajuan yang tetap
Gear 4&5 laju tapi takkuat

Gear bukit 3,2,1 ( bergantung kpd situasi)
Turun minyak main pedal brake - brake lepas brake lepas

Naik gear
2500 hingga 3000 rpm dah boleh tekan gear

Turun gear
Kena tengok km/h

Setiap kali tukar gear baru- jarum tu akan turun balik
Meter kelajuan dan rpm tak sama!!

Perlahankan kereta
-tekan brake dengan lembut
-Enjin takmati - tekan clutch dan brake- setiap kali berhenti masuk balik gear 1
-SETIAP KALI BERHENTI MASUK GEAR 1
-

Tukar gear semasa dijalanraya
2 ke 3 tolak je keatas
3 ke 4 tolak je ke bawah
4 kr 5 free gear ke atas kiri atas
5 ke 4 tolak ke bawah je
3 ke 2 turun tolak kiri turun
Bila laju je terus tukar gear

Fungsi
Clutch - bagi kereta gerak

Lubang kanan, rapat ke kanan
Lubang kiri, rapat ke kiri
Sebab nanti langgar mandatori garisan
Tengok macamana-

Turunkan kelajuan masuk gear rendah dulu
Rendah gear baru tekan brake
Naik gear jangan tekan brake

Cara guna kereta auto- yang betul
1. Brake kaki- Tarik handbrake dulu - pergi ke P
2. Brake kaki- N - Tarik handbrake P- lepas brake kaki
3. Brake sambil tarik P- tarik handbrake - lepas brake kaki
Brake dulu baru tukar gear

3 penjuru
Masuk jangan terlalu ke kiri - gagal langgar line depan
Kereta terlalu kedepan- lanhgar garisan mandatori kanan
Lebih pergerakan
Kereta berhenti hadap kanan - keluar nanti langgar garisan depan
Kereta undur terlebih kedalam dan mereng- lnggar line kiri

Tips
Pastikan kereta lebih ke sebelah kanan
Hentikan kereta bila bahagian belakang kereta melepasi ruang undur

No comments:

Post a Comment

Clinic Assistant ( Medication)